onsdag den 14. september 2011

Ernæringseksperter som min mor og jeg læser om.


Jeg  ville lige give jer et indblik i  de bøger min mor, og jeg læser og laver mad ud fra. På billede ser i ernæringseksperterne og jeg vil stærkt anbefale at i læser deres bøger da de  bare er så gode og har så mange lækre opskrifter i. Min mor og jeg har haft meget glæde af dem og det har vi stadigvæk!. De bygger deres grund principper på at man skal ha gode og friske råvare  ingen sukker/ hvedemel og stivelse samt tilsætnings stoffer men at man bruger de råvare vi har økologisk. Min favorit er nok "kernesund familie" bøgerne da de beskriver nemt hvordan man laver tingene og så er det også en familie bog. Til højere er Caroline Fibæk, Oscar Umahro Cadogan, Thorbjörg HafsteinsdottirChristian Bitz og  Ninka-Bernadette Mauritson.








Caloline Fibæk: 
 Er uddannet Naturopath i Biologisk Medicin – hvilket egentligt bare er en fin betegnelse for, at jeg arbejder med at bringe kroppen tilbage i balance.
hendes mission er at sprede det glade budskab om, hvordan din krop virker – og ikke mindst hvordan den bliver påvirket af alt hvad du omgiver dig med, på godt og ondt.
Og så brænder hun for at lave lækker naturlig mad og desserter (!) som nærer og forkæler kroppen på alle planer;) - lækkert rawfood !

Til hverdag har hun klienter i min klinik i Nyhavn, som hjælper med at gøre folk sig selv raske. Hun skriver bøger, artikler, holder foredrag og workshops om naturligt selvhelbredelse og hvordan du forkæler dig sund.
 Læs mere her



Oscar Umahro Cadogan:
Skriver om sin viden om himmelsk mad, ernæring og hvordan kroppen fungerer med dig, så du får inspiration og redskaber til at leve og spise dig selv i topform, gå på gastronomiske eventyr og få styr på dit helbred.
Du får adgang til hans mange års erfaring med sundhed, madlavning og funktionel medicin, så de kommer flere end bare ham selv tilgode. Hans mål er at at give dig redskaberne til at tage vare på dig selv og kæle for dine smagsløg.
Sundhedsrevolution™ og Køkkenrevolution™ er både for dig, der ønsker endnu mere sundhed, velsmag og velvære, og for dig der gerne vil have bugt med sygdom, skavanker og helbredsproblemer. I bund og grund til dig, der gerne vil leve uden at være fange i din krop, men derimod opleve velvære, energi og at være i stand til at forfølge de mål du ønsker, uden at blive hindret af krop eller sind.





Thorbjörg Hafsteinsdottir:
Stifter af Sundhedsrevolutionen, direktør i firmaet Thorbjörg og ikke mindst forfatteren bag bestselleren ”10 år yngre på 10 uger”. Bogen der har taget danske kvinder med storm og skabt en sund debat landet over.
Hun er uddannet sygeplejerske, ernæringsterapeut og certificeret coach. Hun har 23 års erfaring med ernæringsterapi og er ekspert i livsstilsændringer med speciale i sukkerafhængighed, fedme, diabetes, kvindesygdomme, sund graviditet, sunde børn og anti-age.Hun forvandler kvinder i hendes 10 år yngre program og afholder revolutionerende workshops for Mor & Barn. I mere end 20 år har hun været en populær forelæser og underviser bl.a. ved den islandske stat, Københavns Kommune og store virksomheder. Desuden er hun en populær sundhedsskribent og har skrevet for bl.a. Østrogen, Fit Living og Q-Magazine.  Hun har haft sit eget tv-program på Island og optrådt på Go’ Morgen Danmark.
Hun strutter af livsglæde og vitalitet. Hendes appetit på livet smitter af på de mennesker, der bruger hende som ekspert. Hun er snart 50, men hun føler sig som en på 30. Hun har nemlig opfundet et program, der holder mig vital, veltilpas, rynkefri og slank.



Christian Bitz:
Han er fast ernæringsekspert på Go’morgen Danmark på TV2 og det nye stjerneskud på den
danske foredragshimmel. Han er uddannet cand.scient. i human ernæring, forfatter og forskningsleder på Herlev Hospital. Desuden fast klummeskribent i Berlingske og iForm. Hans mission er klar: sundhed skal smage og føles fantastisk og ikke baseres på hokus-pokus-helse eller asketiske kostprincipper. Sundhed tager udgangspunkt i den enkelte, der med små realistiske ændringer kan blive sundere og gladere. Det er ikke en revolution. Det er sundhedsrealisme.
Læs mere her:







 Ninka-Bernadette Mauritson:
Historien bag Kernesund Familie. En livsvej, der blev lykken for hendes familie og følges af tusindvis af mødre i hele verden. En sommer for 6 år siden var "point of no return" for hende. Hun vejede 20 kilo for meget.  Familien blev forpustet, bare vi skulle gå til 2. sal. Hun var stresset, sur, deprimeret. Hendes børn og hendes mand havde medicinkrævende astma.
Hendes ældste søns autistiske og aggressive adfærd styrede hele familien. Hun sov for lidt, var stressede og bange. Og havde ham i aflastning og på en institution for børn med autisme. Hun arbejdede for meget og havde for få penge imellem hænderne. Intet i hendes familieliv var blevet, som hun havde drømt om. Men det ændrede sig. Nu giver hun sine redskaber til mødre i hele verden via hendes blog, workshops, retreats, webinarer, home-study kits og bøger.
Læs mere her



14 kommentarer:

  1. Fint indlæg!
    - altid fedt med lidt inspiration til sundheds-bøger :)

    http://itsmypassions.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Hej Julie

    Tak for din dejlige kommentar :D
    Er glad du kunne bruge det.

    Hilsen Simone

    SvarSlet
  3. Fantastisk indlæg!

    Jeg har ASAP lyst til at købe alle bøger alle de navne du fortæller om, har skrevet. De må helt klart på ønske listen!

    Virkelig motiverende indlæg og blog du har, jeg er imponeret! :)

    Kram
    - Michelle
    - MichellesModeslam.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Hej michelle

    Hvor lyder det fantastisk !

    Jeg lover dig, de er virkelig pengene værd :)
    Jeg kan ud fra mine egne erfaringer sige, at jeg har mere energi og mere lyst til at leve et sundt og godt liv med økologiske råvare sunde olier lækrer kage opskrifter og andet godt som ikke indeholder nogen form for usundt fedt og det giver bare masse af livs glæde !

    Stort kram Simone

    SvarSlet
  5. Hej Simone. :)

    (OBS: LÆS ROMANEN ELLER LAD VÆRE ;) - kan godt fortå, hvis du ikke gider læse det hele)

    Jeg har ikke pengene nu, men de må klart komme på ønskelisten.

    Mens jeg gik på gymnasiet (og skole før det) havde jeg ikke overskuddet til at komme i gang men nu er jeg i gang, og jeg er næsten sikker på at jeg holder ved. Jeg er lidt over halvvejs i mit løbe-begynder-program, som du kan se her hvis du har lyst: http://dourun.dk/begynd_prg.asp

    Det er jo ikke sundt at starte med at tonse derud af, plus man mister motivationen, så jeg starter ud stille og roligt.

    Udover det har jeg ændret kostvaner, en smule. Engang spiste jeg hvide krydderboller med nutella, det ændrede jeg så senere til lidt grovere brød med smør og ost, og i dag spiser jeg A38 med usund chokolade müsli MEN! Jeg er i gang med at forsøge at spise havregryn med rosiner og mælk hver anden dag og måske en dag hver dag. Dit morgenmads indlæg inspirerede mig, jeg må prøve det rugbrød med avokado og kyllingepålæg. :)

    Udover det har jeg haft et stort slik forbrug. Jeg var nok det man kan kalde sukkerafhængig. For et par mdr. siden tog jeg en kold tyrker på 11 dage for at dræbe "slik djævlen" som jeg kalder det, og det virkede. I dag spiser jeg ikke slik hver dag, knap nok én gang om ugen, udover det chokolade müsli om morgenen. Det er en kæmpe fremgang for mig.

    Jeg forsøger at spise mere frugt og jeg er begyndt at lave flere grøntsager og rodfrugter.

    Ej undskyld min lange roman, men jeg havde brug for at komme ud med det.

    Men hvert fald, små skridt af gangen på vej mod en endnu sundere livsstil. Jeg ville ønske jeg havde ligeså meget energi som det virker til at du har. ;) Måske det kommer en dag. :)

    Tak for dine søde ord, og din fantastiske blog. ;)

    Stort kram
    Michelle

    SvarSlet
  6. Som du selv siger små skridt er vejen til sejer i det lange løb
    og du har helt fat i det rigtige :) Rom blev heller ikke byggede på en dag !

    Jeg ved godt hvad du kæmper med ? jeg har selv været ret buttede og leve bare af nutella og hvidt brød og andet kedeligt mad som enlig ikke gavnede det store andet end man blev mere træt af at se på sin slaskede krop. . Så du skal endnu engang ha et Kæmpe klap på skulderen for at du tager det så seriøst og virkelig gør en indsats ! Husk på det skal være sjovt og ikke en kamp ? for så er det ikke en motivation mere ! evt få din mor eller familie til at gøre det til et fælles projekt at spise sundt og lave maden sammen :) det altid 10 gange mere hyggeligt og så har i også hinanden til at søtte når det bliver lidt svært hehe

    Husk på du kan sagsten spise lidt usundt ! man skal også leve livet !
    Jeg kan sige jeg spiser nødder eller meget mørk chokolade som er 70% ca det nyder man og man behøver ikke særligt meget i takt med at din sukker trang bliver mindre :)

    Endelig hold mig opdateret :) ! jeg vil gerne høre hvordan det går dig ! og du er velkommen til at spørge ind !

    Stort kram herfra

    Simone

    SvarSlet
  7. Nej Rom blev ikke bygget på en dag - godt ordsprog at holde fast i. ;)

    "Heldigvis" har jeg altid haft svært ved at tage på, jeg har siden min fødsel altid ligget lidt under "normal" vægten, så jeg har jo heller ikke haft nogen synlig grund til livsstilsændring for "jeg kunne jo spise hvad jeg ville." Det gør det jo bare ikke mindre usundt, selvom jeg ikke tager det på i vægt. ;)

    Og tusind tak for din kommentar. Det betyder utrolig meget at du overhovedet gider læser det. Jeg savner tit en at snakke med alt det her om, altså en der også selv er i det. Faktisk var det min bror der fik mig i gang, han har forsøgt i flere år, men nu lykkedes det. Han har selv ændret sin livsstil og motionerer meget. :)

    Du har også helt ret i, det skal være sjovt og ikke en krig og kamp at holde ud. Og tak for de gode råd. :) Det må jeg huske på.

    Jeg spiser også usundt ind i mellem. ;) Dog har jeg sat lidt regler op for mig selv, for at kunne kontrollere det, men hvis jeg har lyst til chokolade, så spiser jeg noget chokolade. ;) En af reglerne er f.eks. at jeg liiige prøver at spise lidt mad først, for at sikre at det ikke bare er fordi jeg er sulten. Heldigvis bliver jeg aldrig fanatisk, hehe, det er min søde tand alt for sød til og der er også stadig plads til slik til film og til når jeg ser min kæreste. :)

    Jeg har hørt meget om 70% kakao chokolade, det må jeg snart prøve om det også virker for mig. Tak for rådet. :)

    Nu har jeg løbe trænet efter det der program i ca. 7 uger, men jeg synes ikke jeg sådan fysisk på min krop kan se nogen forskel. Jeg kan mærke det, på min krop og min søvn, at den har det bedre, men jeg undre mig over at jeg ikke kan se nogen forskel - tror du det kommer? Det er jo et ret roligt program jeg følger... Jeg startede egentlig mest fordi jeg var træt af at min mave ikke var helt flad. Det var ikke fedt, men den bulede sådan ud af.... Og så ville jeg gerne generelt ha strammet mine muskler op i ben og baller. Hvornår tror du - hvis der overhovedet gør, for jeg er jo ikke overvægtigt - der kan ses noget? Hvis du da ved det. :) Så bare du havde sådan en flot flad mave, og krop generelt. :) Tror du måske det kan skyldes at min kost langt fra er 100% så sund som den kunne, at jeg ikke ser nogle "resultater" eller hvad tænker du om det?

    Igen tusind tak, for at du sådan gider lytte og skrive om det. ;) Det er da fantastisk. :)

    Stort kram
    Michelle

    SvarSlet
  8. Jeg er bare glad jeg kan hjælpe dig og give mine råd vider:)

    Dejligt at høre at din bror har inspireret dig !
    Jeg synes du skal blive ved med at løbe på det stadie du gør nu og når du føler for det og har lyst så kan du udvide det med måske 10 min så du også ser en fremgang i hvor hurtigt du bliver :) Dejligt du kan mærke det på din søvn og krop :) det viser bare at du for brugt noget energi hehe

    Men i dit spørgsmål omkring at skulle strammes op? kan jeg anbefale dig at blive meld ind i fitness :) Hvis du ikke synes det er noget for dig at gå derind selv så tag en veninde med eller din bror det også meget hyggeligt hehe :)

    Jeg er selv medlem i Fitness World og de har nogle rigtigt gode hold som hedder "mave balle lår " og "stram op" i den time du er på det hold kommer du alle de dele igennem :) ! og du kan hurtigt mærke du bliver stærkere og mere fast ! :) personligt træner jeg 5-6 gange i ugen og er rigtigt glad for det :) Men start i det små og byg op :)

    Med dit problem med op pustede mave kan det skyldes "stivelse" altså for meget hvede mel sukker og andet unødigt forarbejde mad der gør at maven puster sig op ! (Cola kan også skyldes det prg af syre )

    Jeg vil anbefalde dig at låne Kernesund familie bogen til at starte med :) hun beskriver meget omkring det med at være oppustet og hvad for nogle fødevare der er gode at spise :) !

    jeg laver snart en plan over hvad jeg alt laver af motion og muligvis en fitness video med nogle nemme øvelser man kan lave :)

    Håber du kan bruge det :) og ellers så spør du bare søde :)

    Kram Simone

    SvarSlet
  9. Ja jeg har hørt meget godt om fitness - især fitness world hitter vist. ;) Min bror træner også i fitness center.

    Desværre bor jeg på landet, og de fitness centre der er her koster mere end hvad jeg har råd til når jeg står uden arbejde.

    Heldigvis er jeg som nævnt ikke overvægtig og jeg kunne klart have større problemer.

    Jeg tror jeg vil se om jeg kan få fat i den bog. :) Og se om den ikke kan hjælpe.

    Det lyder super spændende. Og tak for at jeg sådan må spørge løs. ;)

    Jeg tænkte faktisk på om du har nogle forslag til små snacks? Jeg har pt. kun mandler og rosiner og det må man kun få en håndfuld af om dagen, så jeg har brug for flere sådanne små sunde snacks og jeg har googlet uden videre held. Det jeg finder er ting man selv skal lave - hvilket jo også er en god ting, men det er ikke altid jeg orker det.

    Kram!

    SvarSlet
  10. Er det denne bog du vil anbefale mig at læse?: http://www.saxo.com/dk/item/ninka-mauritson-kernesund-familie-saadan-indbundet.aspx

    :)

    SvarSlet
  11. Når okay hehe men ellers da jeg ikke gik i fitness lavede jeg mange mavebøjninger på stue gulvet som også gav gode resultater :) !

    ja lån den på biblioteket og denne her http://www.helseriet.dk/images/Kernesund_mad-r.jpg der er super gode opskrifter som er simple og enkle :) så kan du først se om de er noget for dig :) ? og hvis de ikke er så har du ikke spildt pengene på dem :) men det tror jeg næppe du synes :) !

    Hmm hvis det er mellem måltider eller snack så kan det evt være ristede rugbrød med peanutbutter på det er også sundt fedt som smager rigtigt godt ! ellers hvis du går ned i 10krs butikken så kan du købe trænebær kirsebær og Goji bær som jeg også har beskrevet her http://simonemoos.blogspot.com/2011/09/dagens-tips.html
    Det er en sund snack som også holder dit blodsukker oppe :)

    Kram Simone

    SvarSlet
  12. Ja må se om jeg kan få det ind, og ellers må jeg bare leve med det. ;) Det er heldigvis ikke noget der er vildt voldsomt. :)

    Det var en rigtig god idé at låne dem først. :) Det må jeg gøre.

    Okay tak for ideerne. :) Læste godt om Goji bær og tranebær - har været hele din blog igennem hehe. Men spiser du dem bare alene så? Eller sammen med noget? Vil helt klart prøve det næste gang jeg kommer i Tiger - jeg har ikke en lige om hjørnet men jeg kommer flere gange på en måned tæt på en, så kan sagtens svinge ind forbi. :)

    Min kære mor lavede noget bønne-grøntsags-blanding til mig, her til aften. Det var sødt af hende, og det smager faktisk rigtig godt. :) Har hørt bønner skulle være super sundt.

    Kram fra Michelle

    SvarSlet
  13. Hvor du da sød det jeg glad for du har haft lyst til :)

    Du skal self kun spise det hvis du har lyst ? men jeg kan godt lide det ! du kan også købe mandelbutter som er på rene mandler det smager også godt synes jeg :) og så med et par skiver kiwi på da det er lidt surt mod det søde som giver en helt fantastik smag :) ! hvis du kan lide det


    Ja du spiser dem bare sådan :) eller du kan blande det op med lidt nødder i en skål en fredag aften :)

    Når jeg virkelig skal hygge mig så blander jeg en
    pose med nødder (uden salt ) sammen med det tørret goji bær og de andre bær også med lidt mørkt chokolade ! det smager lækkert :)

    Skal lige sige ?? hvis du kommer forbi Irma så køb de her nødder der er trænebær og rusiner i og sammen med de lækreste nødder !! http://www.irmatorvet.dk/products/productinfo.aspx?productid=44791&MenuItemID=58 de er lidt dyre for 2 ! men lover dig de har en Lækker sprødhed og smager så GODT ! at de bare er pengene værd :)


    Hvor lyder det lækkert ! jo bønner er super sunde ! jo flere jo bedre ! Grønne bønner - topper med viteminer
    Bønner er en særdeles god B-vitaminkilde. Desuden indeholder bønner en del E-vitamin, selen, jern, kalium C-vitamin, kalk og ikke mindst folat. Folat har ikke kun betydning for fosterets trivsel under graviditeten, men kan også forebygge visse hjertekarsygdomme. Kalium er vigtigt i balancen med natrium fra salt. Bønnerne er også rige på antioxidanter, især E-vitamin.

    fandt det lige på iforms hjemmeside ^ http://iform.dk/kost/kost-og-sundhed/verdens-10-sundeste-raavarer her kan du læse om de 10 sundeste råvare !

    Jeg læser også mange iform blade hvis du kender dem? de beskriver rigtigt godt hjemmeøvlser man kan lave og god ernæring :) !

    Kærlig Hilsen Simone

    SvarSlet
  14. Jeg har altid lyst til at prøve noget nyt. :) Jeg kan jo bare lade være med at købe det igen, hvis det ikke tiltaler mig. ;)

    Er der nogle nødder der er bedre/sundere end andre? Jeg har jo hvert fald læst på nettet at selvom nødder er sunde er der en del kalorier i, så de er også lidt usunde - så de skal jo spises med måde.

    Min bror har også foreslået mig at spise skyr - hvis du ved hvad det er, det minder lidt om A38 - med en masse forskellige frugt stykker i, og så noget chokolade (evt. mørk chokolade). :)

    Uh jeg må huske på det tip, hvis jeg kommer i Irma en dag, hehe. Jeg mener også det er irma der har rodfrugt chips - de er også vildt dyre, men de smager super godt, selvom de er lidt usunde. ;)

    Hold da op - bønner er virkelige sunde hva? Haha. Jeg synes de smager lidt bittert, men den her blanding var meget bedre, og jeg kan sagtens få dem ned hvis de bare er blandet med andre grøntsager. :)

    Har godt hørt om iform. Måske jeg skulle prøve det også, hehe.. Sikke med ideer du kommer med, det er super fedt! :) Jeg har et par aktiv træning blade fra en ven, de er faktisk også gode. :)

    Jeg tænkte på, om du har en blog-mail? Så kunne vi jo mailes ved i stedet for at kommentere her hver gang. :) Men selvfølgelig kun hvis du har lyst til det. Tænkte bare, at det var nemmere for os begge. :)

    Min er hvert fald
    MichellesModeslam@live.dk hvis det er.

    Stort kram Michelle

    SvarSlet